Συνέντευξη Κωσταντίνου Φωτιάδη στην ΗΧΩ Φλώρινας - 3

Συνέντευξη με τον Κωσταντίνο Φωτιάδη (Συγγραφέα – Καθηγητή Ιστορίας) – Β’ Μέρος

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στην Εβδομαδιαία Εφημερίδα ΗΧΩ Φλώρινας την Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010.

(…συνέχεια από το Α’ Μέρος)

Πρόσωπα & Ιδέες - Αυγή Κύρκου

Εθνική ταυτότητα και συνείδηση πάνε μαζί; Πού στηρίζονται οι κοινωνικοί ανθρωπολόγοι για να ερμηνεύσουν τις συλλογικές ταυτότητες;

Το θέμα με τις ταυτότητες, είναι ένα δύσκολο θέμα… Με τους κοινωνικούς ανθρωπολόγους διατρέχουμε τον κίνδυνο. Οι κοινωνικοί ανθρωπολόγοι, δε στηρίζονται σε ντοκουμέντα, δε στηρίζονται σε πηγές, στηρίζονται σε μηχανισμούς, κρατικούς, συμφερόντων… μπορεί πολύ εύκολα ένα εθνικό κράτος, να βρει πέντε ανθρώπους να τους χρηματοδοτήσει και να πάρουν μια άλλη θέση να αλλοιώσουν την ιστορική και την πολιτική ταυτότητα μιας περιοχής, μέσα από τα γραπτά τους.

Η καθηγήτρια του Ιονίου Πανεπιστήμιου στην έδρα της Ιστορίας κ. Βάσω Ψιμούλη, έρχεται να καταρρίψει με την έρευνά της, την ιστορική αλήθεια για τους ηρωικούς Σουλιώτες. Λέει συγκεκριμένα ότι, δεν ήταν Έλληνες. Ήταν Αλβανοί ημινομάδες, που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή το 14ο αιώνα. Επίσης είναι γνωστό ότι ηγετικές μορφές του αγώνα… ηρωικές μορφές όπως ο Κολοκοτρώνης, ο Καραϊσκάκης, η Μπουμπουλίνα, οι Υδραίοι, όλοι ήσαν Αρβανίτες. Η Μπουμπουλίνα δε μιλούσε καν Ελληνικά. Ο Ρήγας Φεραίος που έσπειρε το σπόρο της λευτεριάς, ήταν Βλάχος. Όλοι αυτοί όταν πολεμούσαν εναντίον των Οθωμανών και θυσίαζαν τη ζωή τους, είχαν διαμορφωμένη ελληνική συνείδηση;

Εγώ ξέρω ότι οι Αρβανίτες που πολέμησαν για την ελευθερία της Ελλάδος δεν μπορεί παρά να είναι μόνο Έλληνες. Οι Βλάχοι που έδωσαν τα χρήματά τους, την ψυχή τους, που έφυγαν από εδώ και έγιναν οι μεγαλύτεροι ευεργέτες του Ελληνισμού, ε, αυτούς δεν μπορώ να τους θεωρήσω κάτι άλλο, εκτός από Έλληνες. Η γλώσσα, ξέρετε, είναι ένα στοιχείο με βάση το οποίο είναι επικίνδυνο να προκαθορίσει κανείς την εθνική συνείδηση κάποιου. Για να μην πάω στο παράδειγμα του Καπετάν Κώττα, θα αναφερθώ στους Τουρκόφωνους που ήρθανε από την Τουρκία. Αυτοί είχανε χριστιανική και Ελληνική συνείδηση. Οι Τουρκόφωνοι της Μπάφρας και της Σαμψούντας, πολέμησαν ενάντια στον Κεμάλ. Αν αισθάνονταν Τούρκοι, θα έμεναν εκεί. Θα είχαν και τις περιουσίες τους και δε θα έμπαιναν στην οδυνηρή διαδικασία να έρθουν εδώ και να περάσουν όσα πέρασαν. Το γεγονός ότι στο Κισκαλεσί της Μπάφρας, το 1682 οι γυναίκες πέφτουν στον γκρεμό για να μην πέσουν στα χέρια των Τούρκων, περιοχές που τουρκοφώνισαν βίαια, ε, αυτό για μένα λέει πολλά. Θα μπορούσαν αυτοί οι πληθυσμοί, λόγω της γλώσσας, να μείνουν εκεί και να περνάνε καλά. Με τον ίδιο τρόπο και σ’ ένα μεγάλο κομμάτι των Αλβανόφωνων πληθυσμών είναι αναπτυγμένη η Ελληνική συνείδηση. Σε αντίθεση με τους εδώ αρβανίτες, Βλάχους κ.λ.π., από το 13ο αιώνα στον Πόντο και επεκτείνεται και στις άλλες περιοχές, η λέξη Έλλην, σημαίνει εθνικός, Έλληνας, Ελληνικής καταγωγής.

Συνέντευξη Κωσταντίνου Φωτιάδη στην ΗΧΩ Φλώρινας - 4

Η εθνική ταυτότητα αλλάζει μέσα στο χρόνο; Μπορεί π.χ. η εθνική ταυτότητα του σήμερα, να είναι ίδια με αυτήν του 19ου αιώνα;

Ναι, αλλάζουν οι ταυτότητες! Τις αλλάζουν οι μηχανισμοί…

Οι μετανάστες 2ης και 3ης γενεάς διεκδικούν ταυτότητα και όπως φαίνεται θα την αποκτήσουν. Αυτό αποτελεί απειλή για τη δική μας ταυτότητα;

Αυτό είναι ένα άλλο κεφάλαιο. Εμείς δεν είμαστε Αμερική, ούτε Βρετανία για να μπορούμε να δεχτούμε ένα ή δύο εκατομμύρια Πακιστανούς και Αφγανούς και άλλους, και να τους διαμορφώσουμε μέσα από την Ελληνική Παιδεία σε Έλληνες. Παίζονται πολλά και επικίνδυνα παιχνίδια. Θέλει προσοχή. Μια μικρή χώρα των δέκα εκατομμυρίων, όπως είναι η Ελλάδα, πρέπει να είναι πολύ προσεχτική ως προ το πόσους οικονομικούς μετανάστες μπορεί να δεχτεί, και μάλιστα μετανάστες διαφορετικής θρησκευτικής οικογένειας. Το βαρύ Ισλάμ σε αυτούς τους πληθυσμούς παίζει καθοριστικό ρόλο. Όταν για ένα κριτικό βιβλίο του Σαλμάν Ρουσντί «Οι σατανικοί στίχοι», ξεσηκώνονται πέντε εκατομμύρια, με εντολή του Χομεϊνί, να πάνε να το δολοφονήσουν, εκεί παίζονται άλλα παιχνίδια. Γι’ αυτό σας λέω χρειάζεται άλλη πολιτική… Εγώ διαφωνώ, πιστεύω ότι κάτι δεν πάει καλά.

Τι είναι η Πατρίδα μας, κ. Φωτιάδη;

Μαύρον κρωμ (οι μαύροι κρώμοι) / Σαρασίας εγενέθεν και τράνιεν / (οι βουνοπλαγιές που γεννήθηκε και μεγάλωσε) /Σα χώματάς όταν θαύκεται (τα χώματά σου όταν θάβεται) / Τον παράδεισον τι να τον κάμει; /Αυτό είναι για μένα πατρίδα!

Σήμερα, θα το έχετε διαπιστώσει και εσείς ως καθηγητής της ιστορίας, υπάρχει, κυρίως στους Έλληνες μικρότερης ηλικίας, ιστορικό έλλειμμα, ιστορικός αναλφαβητισμός. Είναι φυσιολογικό, ή επικίνδυνο;

Ναι, ναι, σαφώς και υπάρχει, αλλά αυτό είναι συνειδητή πολιτική του Ελληνικού κράτους. Το Ελληνικό κράτος συνειδητά, επιδιώκει να μην ξέρουμε ιστορία. Δέστε τα αναλυτικά προγράμματα, πόσο μειώνεται το μάθημα της ιστορίας, πώς οι μηχανισμοί του υπουργείου παιδείας προσπαθούν, ώστε κεφάλαια της ιστορίας που ο χρόνος νομίζω ότι τα έχει δικαιώσει και ξεκαθαρίσει, να τα υποβαθμίσουν ή να τα κρατάνε στο σκοτάδι. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η επιλογή της συγγραφής των βιβλίων, δείχνει ξεκάθαρα ότι θέλει να ελέγχει τους μηχανισμούς.

Εννοείτε ότι η εκάστοτε κυβέρνηση, χρησιμοποιεί τους μηχανισμούς της ιστορίας για να εξυπηρετεί δικά της συμφέροντα;

Ναι, όπως το είπατε, χρησιμοποιεί τους μηχανισμούς της ιστορίας για να εξυπηρετεί δικά της συμφέροντα. Εδώ θα ήθελα να αναφερθώ στην περίοδο των βαλκανικών πολέμων. Μετά τη νίκη των Ελλήνων στα Βαλκάνια και την ενσωμάτωση της Ηπείρου και της Μακεδονίας, ο Ελληνικός Πληθυσμός της Ελλάδας ήταν 3 εκατομμύρια 850 χιλιάδες. Την ίδια περίοδο, το 1913-14, ο Ελληνισμός της Ανατολής, Ρωσίας, Μικρασίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, είναι 4 εκατομμύρια 300 χιλιάδες. Γιατί δεν υπάρχει καμία σελίδα από την ιστορία του Ελληνισμού του 20ου αιώνα στα σχολικά βιβλία; Γιατί δεν υπάρχει, έστω μία, αναφορά στα σχολικά βιβλία, για να δούμε τις ευθύνες του Βενιζέλου, ο οποίος έστειλε 33 χιλιάδες στρατιώτες στην Ουκρανία να πολεμήσουν με τους Ρώσους και εξαιτίας αυτής της εκστρατείας, θεωρούνται οι 750 χιλιάδες Έλληνες της Ρωσίας, αμφίβολης νομιμοφροσύνης; Και ότι εξαιτίας αυτού ο Λένιν συνεργάζεται με τον Κεμάλ εναντίων των Ελλήνων, στέλνοντας στρατιωτικό υλικό. Μιλάμε για εκατομμύρια όπλα. Ένας τόμος μου είναι γεμάτος με τα αρχεία του Λένιν. Τι βοήθεια προσέφερε στον Κεμάλ, και πόσα χρήματα έδωσαν οι μπολσεβίκοι στον Κεμαλικό στρατό, για να μας πετάξουν στη θάλασσα. Αυτά τα κεφάλαια της ιστορίας, ποτέ δε θα τα δούμε;

Όλα αυτά και πολλά άλλα ανήκουν στο κεφάλαιο «ιστορικές σιωπές» κ. Φωτιάδη. Αναφερθήκατε όμως στον τρόπο που γίνεται η επιλογή της συγγραφής των βιβλίων της ιστορίας. Μπαίνω στον πειρασμό να αναφερθώ, ως εκπαιδευτικός, στο πολυσυζητημένο εγχειρίδιο ιστορίας της Ε ́ Δημοτικού της κ. Ρεπούση. Παρακολούθησα την παρουσίαση του βιβλίου από την επιστημονική ομάδα και το μελέτησα πολύ καλά. Εξαιρώντας το «στριμώχτηκαν στην παραλία» και κάποιες άλλες μικρές παραλείψεις, το βιβλίο ήταν κάτι καινούριο για τα εκπαιδευτικά δεδομένα από κάθε άποψη. Ένα εργαλείο διδασκαλίας της ιστορίας πολύ χρήσιμο, με τις πηγές, σύγχρονη μεθοδολογία, τις παιδαγωγικές αρχές. Ποια είναι η δική σας άποψη; Γιατί θεωρήθηκε επικίνδυνο και αποσύρθηκε;

Ναι, είχε μια πάρα πολύ καλή επιστημονική ομάδα. Αυτό όμως το κάνει ακόμα πιο επικίνδυνο! Συμφωνώ με όσα λες. Τα εργαλεία που χρησιμοποίησε η κ. Ρεπούση, ήταν τέλεια. Το πρόβλημα είναι η αναφορά των πηγών. Αυτό είναι το επικίνδυνο. Ξέρεις, άμα σου βάλω εγώ δύο επιλεγμένες πηγές, πώς μπορούν να ανατρέψουν την ιστορία ολόκληρη; Τα εργαλεία που χρησιμοποίησε ήταν τέλεια, διαφωνώ με την επιλογή των πηγών. Δεν μπορείς να έχεις πάνω από
τριακόσιες χιλιάδες θύματα έξω από τη Σμύρνη και εσύ να μιλάς για «συνωστισμό»! Ορισμένα θέματα δεν μπορείς να τα βάλεις και να τα εντάσσεις μέσα στη σύγχρονη ιστορία με αυτόν τον τρόπο. Δεν μπορείς συνειδητά να επιλέγεις λέξεις, οι οποίες διαφοροποιούν ή προβληματίζουν ή δημιουργούν σύγχυση, σε κεφάλαια της ιστορίας. Εκεί είναι η διαφορά μου. Δεν διαφωνώ! Ήταν καλά στημένο, καλά δομημένο το βιβλίο. Ακριβώς το ίδιο στήσιμο θα ακολουθούσα και εγώ, βάζοντας κάποιες άλλες πηγές και κάποιες άλλες τοποθετήσεις, στις ιστορικές μαρτυρίες.

Δεν περίμενα να συμφωνήσετε, εννοώ για τη δομή του βιβλίου, αλλά για την επιλογή των πηγών, θα ήθελα ένα παράδειγμα.

Να σου πω… Αν έβαζα εγώ την πηγή της Τατιάνας Κρίστι – Μιλιέξ, που δεν ήταν ποντιακής καταγωγής. Μια διανοούμενη, αριστερή επαναστάτρια, στο βιβλίο της «Η Τρίπολις του Πόντου», μας λέει ότι η Τρίπολις του Πόντου, μαζί με την επαρχία της, είχαν δεκατρείς χιλιάδες Έλληνες. Το χειμώνα του ‘16 αποφασίζεται ο εκτοπισμός όλων. Περπατάνε ως την Κερασούντα και μετά από πεζοπορία τριών μηνών τους πάνε σ’ ένα χωριό Αρμένικο, στο Μπιρντ, όπου οι Τούρκοι, οχτώ μήνες πριν είχαν σφάξει όλους τους Αρμένιους κατοίκους του χωριού. Επειδή δεν υπήρχε κανείς να τους θάψει, όλο το χωριό έμοιαζε με απέραντο νεκροταφείο. Τα πτώματα που κείτονταν στο χώμα, είχαν γίνει βορά των σκυλιών… καταλαβαίνεις…. ένας χώρος γεμάτος πτώματα… Εκεί επιλέγεται συνειδητά, να πάνε να μείνουνε οι Έλληνες της Τρίπολης. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Σου λέω κατά λέξη, τι γράφει η Κρίστι Μιλιέξ: Έμπαινε Μάρτης μήνας και από τους δεκατρείς χιλιάδες Έλληνες, δε μείναμε παρά οχτακόσιοι αδύναμοι και ανίκανοι προς εργασία». Αν έδινα αυτό το κείμενο και ρωτούσα: «Πέστε μου, είναι γενοκτονία αυτό ή όχι;», τι θα απαντούσατε; Γι’ αυτό σας μιλάω για επιλογή των ντοκουμέντων… Η επιλογή των ντοκουμέντων είναι αυτή που παίζει σημαντικό ρόλο.

Τα βιβλία της Φυσικής και των Μαθηματικών αλλάζουν συχνά και αυτό γίνεται χωρίς ντόρο και κοινωνικές αναταραχές. Τα βιβλία των μαθηματικών για παράδειγμα της Δευτέρας και της Έκτης τάξης, είναι απαράδεκτα και περιέχουν ένα σωρό ανακρίβειες και λάθη, αλλά δε βλέπω κανέναν να ανησυχεί γι’ αυτό. Τα βιβλία της ιστορίας αλλάζουν όταν το αποφασίζουν οι κυβερνήσεις, οι πολιτικοί και πάντα με επεισοδιακό τρόπο…

Στα μαθηματικά πάντα το 2 συν 2 θα μας κάνει 4. Στην ιστορία η ιδεολογική προπαγάνδα των κομμάτων είναι εκείνη που καθορίζειτα πράγματα. Αν ξεκινήσω από τα σχολικά βιβλία των Ελλήνων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης… θα δεις, πως ξεκινούσαν με τον Λένιν και τέλειωναν με τον Στάλιν. Η προπαγάνδα… δείχνει ξεκάθαρα το τοπίο όλο. Εγώ σου λέω ότι αξίζει τον κόπο να δεις, ποια είναι η πολιτική που εφαρμόζουν σε όλη την Ευρώπη τα υπουργεία παιδείας στο μάθημα της ιστορίας. Εκεί είναι φανερό ότι παντού παίζεται το παιχνίδι της επικαιρότητας της ιστορίας, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της συγκεκριμένης εποχής. Δηλαδή, στα χρόνια του Μεταξά είχαμε μία συγκεκριμένη ιδεολογία που έπρεπε να έχουν τα σχολικά μας βιβλία. Μετά έρχονται τα πέτρινα χρόνια του εμφυλίου. Την περίοδο εκείνη πλέον μιλάμε για συμμορίτες… μιλάμε για συμμοριτοπόλεμο. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει… δε μιλάμε για συμμοριτοπόλεμο, μιλάμε μόνο για εμφύλιο.

Μιας και αναφερθήκατε σ’ αυτήν την περίοδο στα εγχειρίδια ιστορίας, υστερεί η νεώτερη ιστορία και υστερεί και ποιοτικά και ποσοτικά…

Γιατί οι μηχανισμοί δημιουργίας των ιστορικών κεφαλαίων γίνονται από επιλεγμένους ιστορικούς οι οποίοι παίρνουν συγκεκριμένη γραμμή. Τους λένε: Θα πρέπει να δοθούν αυτά και αυτά. Σας πληροφορώ ότι όταν από μένα ζήτησαν να γράψω το κεφάλαιο για τον παρευξείνιο Ελληνισμό, από τα γραπτά που τους έδωσα, μου είπαν «θα πρέπει να αφαιρέσεις τη λέξη γενοκτονία, αλλιώς το κείμενο δεν θα μπει». Είπα: «Η μόνη παραχώρηση που θα κάνω, είναι να τη βάλω τη λέξη γενοκτονία μέσα σε παρένθεση», γιατί σκέφτηκα, μετά από ενενήντα χρόνια, ας μπει στην ιστορία και κάτι για τον παρευξείνιο Ελληνισμό. Αν δείτε το σχολικό εγχειρίδιο, λέει ΔΙΩΓΜΟΙ – (ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ) ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ. Η λέξη γενοκτονία, μέσα σε παρένθεση.

Η κ. Δραγώνα, η γνωστή κοινωνιολόγος, είναι της άποψης ότι η Ελληνική ιστορία πρέπει να διδάσκεται σε σχέση με αυτό που υπάρχει δίπλα και γύρω μας. Τα Ελληνόπουλα δε θα γίνουν απλά Έλληνες πολίτες, αλλά πολίτες του κόσμου.

Η Δραγώνα, να πάει πρώτα να σπουδάσει ιστορία και μετά να μας πει αυτά τα πράγματα. Η Δραγώνα δεν είναι ιστορικός…

Έχει εκφράσει όμως τη συγκεκριμένη άποψη και θα ήθελα να μου τη σχολιάσετε.

Όχι, δεν θέλω. Επαναλαμβάνω, η κ. Δραγώνα πρώτα να πάει να σπουδάσει ιστορία. Να απαντήσω σε μία συνάδελφο που σπούδασε ιστορία και ξέρει ιστορία, ναι, το καταλαβαίνω. Δεν δέχομαι όμως μαθήματα διδασκαλίας ιστορίας και μαθήματα κριτικής για την ιστορία, από μία γυναίκα που δεν έχει σπουδάσει και επειδή είναι μέσα στους κομματικούς μηχανισμούς πήρε αυτή τη θέση. Δεν είναι εκεί που είναι επειδή της αξίζει, αλλά γιατί είναι σάρκα από τη σάρκα αυτών που μας διοικούν σήμερα και να μην πω και τίποτα χειρότερο…

Γάλλοι και Γερμανοί με απόφαση Σρέντερ και Σιράκ, αποφάσισαν τη συγγραφή κοινού βιβλίου ιστορίας, το οποίο διδάσκεται στα σχολεία των δύο χωρών και έχει μεγάλη απήχηση και στους δύο λαούς. Θα χαιρετίζατε κάτι αντίστοιχο ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία; Τη συγγραφή και διδασκαλία στα σχολεία των δύο χωρών Ελληνο-τουρκικής ή Τουρκο-Ελληνικής ιστορίας;

Εμείς ξέρεις, δεν είμαστε ούτε Γάλλοι, ούτε Γερμανοί. Εμείς έχουμε απέναντί μας την Οθωμανοκρατούμενη Τουρκία. Τη στρατοκρατική χώρα. Δεν έχουμε καμία Γαλλία, ούτε καμιά Δανία. Εμείς έχουμε απέναντί μας μία στρατοκρατική κυβέρνηση, ανατολικής προέλευσης. Και μια που ρώτησες για τους μύθους, να πω και έναν ακόμη: Ενενήντα χρόνια κάτω από τον κίνδυνο του Κομμουνισμού, μας πουλούσαν το παραμύθι για τον από βορρά κίνδυνο και μας αποπροσανατόλιζαν. Ο κίνδυνος ήταν πάντα από την Ανατολή και δεν ήταν ποτέ από το Βορρά. Ωστόσο, όλα αυτά τα χρόνια, εμείς σχολιάζαμε μόνο τον από Βορρά κίνδυνο που υπήρχε στην Ελλάδα. Αυτό τα λέει για μένα όλα. Όταν θα συνορεύουμε με τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Δανία, τότε θα δεχθώ και την ερώτησή σου.

Συνέντευξη Κωσταντίνου Φωτιάδη στην ΗΧΩ Φλώρινας - 2Τα ιστορικά γεγονότα συνδέονται με τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των ανθρώπων;

Σαφώς! Είναι από τα γεγονότα που παίζουν καθοριστικό ρόλο. Όταν έρχεσαι εσύ εδώ με την αρβανίτική σου φλέβα και προσπαθείς να αποδείξεις, έμμεσα βέβαια, την αρβανίτικη – ρωμαίικη καταγωγή σου- και αυτό έπρεπε να κάνεις- γιατί το χρωστάς στην ιστορία σου, τι θα έλεγες αν σου έλεγα ότι δεν είσαι Ελληνίδα; Ε; Τι θα απαντούσες;

Θα απαντούσα ότι δεν ξέρω από πού κρατάει η σκούφια μου. Ξέρω όμως πως οι γονείς μου, οι παππούδες και οι προπαππούδες, γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Ελλάδα. Την υπερασπίστηκαν όταν χρειάστηκε. Ο παππούς μου έφτασε μέχρι το Σαγγάριο. Εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Ελλάδα, είμαι Ελληνίδα απλά, γιατί έτσι αισθάνομαι.

Είδες λοιπόν; Αυτό είναι μια απόδειξη ότι τα ιστορικά γεγονότα διαμορφώνουν το χαρακτήρα.

Για τη λευτεριά χυθήκαν ποτάμια αίματος. Πόσο ελεύθεροι είμαστε σήμερα;

Σαν απάντηση σ’ αυτό που ρωτάς, θα σου διαβάσω κάτι που έγραψα και αφορά το Ελληνικό κοινοβούλιο, συλλήβδην: Η αλήθεια δεν τους αγγίζει. Τη γενναιότητα την προσπερνούν. Την πατρίδα την υποτάσσουν σε σκοπιμότητες. Τη χλεύη των αξιών μας, τη βαφτίζουν στοχαστική προσαρμογή. Δεν όρθωσαν το ανάστημά τους, στην καπηλεία της ιστορίας μας. Δεν ανταποκρίθηκαν στην ωριμότητα των συγκυριών. Δεν έχουν μέσα στην ψυχή τους την Ελλάδα. Μοιραίοι και άβουλοι αντάμα, πορεύονται μέσα στις απρόσωπες βιοτικές τους μέριμνες και τις μικροκομματικές τους σκοπιμότητες, που τις βάφτισαν ισορροπίες. Και δεν διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη ανισορροπία από την πατροκτονία που διαπράττουν. Η σιωπή είναι ενοχή! Αλλά και χωρίς αυτούς, η αλήθεια θα λάμψει. Ήρθε ο καιρός του θερισμού.

Σας ευχαριστώ πολύ κ. Φωτιάδη.

Εγώ σ’ ευχαριστώ! Πάντα στη διάθεσή σου.

Τέλος Β’ Μέρους – Δείτε το Α’ Μέρος

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *